Kako pokrenuti blog?!

Kako pokrenuti blog

Puno puta me pitate kako pokrenuti vlastiti blog i zato vam danas pišem savjete za koje se nadam da će vam pomoći. Domaćica postoji već više od 4 godine i ovdje ću vam pisati o stvarima koje sam ja naučila kroz to vrijeme.

Danas je moderno biti bloger i nešto što je nekad mnogima od nas bio hobi danas se je nametnulo kao vrsta posla. Iako ja ovo i dalje ne shvaćam kao svoj posao budući da sam stalno zaposlena u jednoj lokalnoj firmi, već blog i dalje doživljavam kao mjesto razmjene iskustava sa svima vama. Zato je i ovaj članak danas ovdje, da podijelim iskustvo kako nastaje jedan blog i pritom ću većinom pisati vodeći se primjerom food bloga.

Sjećam se sebe kada sam krenula pisati blog, nisam ni znala što je to zapravo blog, ali sam znala da mi je trebalo mjesto gdje ću zapisivati neke stvari, uopće ne razmišljajući o čitanosti, brojkama ili nekoj budućnosti. Danas mi je isto takav sklop u glavi, rijetko zavirim u google analytics i ne kalkuliram što će se desiti za pola godine, živim za danas i ne razmišljam što će biti sutra, vama preporučam isto to, uživajte u onom što stvarate ne očekujući ništa pa se možda iznenadite što će sve doći.

Kako pokrenuti blog Tehnički dio

  1. Tema bloga – pišite o onome što vas zanima i pokrenite blog zato što imate ideju, nemojte pokretati blog samo zato da biste imali blog. Tema može biti jedna ili više njih, kako god vama odgovara.
  2. Ime – Ono što vam sljedeće treba je ime, a savjet koji uvijek dajem je taj da birate kratko i pamtljivo ime i na jeziku na kojem pišete. Krenite od sebe, vjerojatno ćete lakše zapamtiti ‘Domaćica’, nego ‘Sanja’s kitchen adventures in Slavonija’. Da mi se blog zove kao ovaj drugi dani primjer, vjerojatno biste često izgovarali rečenicu: “Vidjela sam recept kod one, kako joj se zove blog, Sanja’s kitchen nešto…”, to ne želite.
    • dodatan savjet je taj da ne nazovete blog npr. Sanjine torte, ako razmišljate na blogu pisati i o nečem drugom osim o tortama kroz neko vrijeme. Ostavite sebi prostora za rast.
  3. Domena – ukoliko želite biti ozbiljan bloger svakako vam preporučujem da kupite svoju domenu. Naravno da postoje i besplatne online platforme poput bloggera ili blog.hr-a, ali vam vlastita domena pruža puno više od one besplatne. Domene poput .eu ili com.hr koštaju oko 50 kuna i plaćate ih jednom godišnje.
  4. Hosting (je zakupljeni prostor na internetu gdje možete pohranjivati svoj sadržaj) – On se također plaća jednom godišnje i većinom je to trošak od oko 500 kn.
  5. Instalacija WordPressa – nakon što ste sve kupili, instalirajte wordpress iz cpanel-a. Ukoliko ne znate sami, možete zamoliti tvrtku kod koje ste kupili domenu za pomoć.
  6. Izgled bloga – postoji puno besplatnih tema, kao i onih za koje ćete trebati izdvojiti 30-50$. Za postavljanje teme trebat ćete neko znanje, ako ga nemate onda nečiju pomoć tko se u to razumije.
    • ukoliko vam se sviđa kako je postavljena demo verzija neke teme, postoji plugin koji se zove ‘One click demo import’ i koji će vam pomoći da izgled postavite kao na demo verziji
  7. Pluginovi – nakon što ste došli do toga da ste zadovoljni izgledom vašeg bloga preporučam instalirati ove pluginove:
    • Contact Form 7 – plugin preko kojeg će vas čitatelji ili potencijalni suradnici kontaktirati
    • Akismet Anti-Spam – ne dozvoljava spam u komentarima
    • Facebook Like Box – izgled plugina je prilagodljiv pa ga možete namjestiti prema svojim željama
    • Instagram Feed – izgled plugina je prilagodljiv pa ga možete namjestiti prema svojim željama
    • MailChimp for WordPress – plugin za newslettere
    • Yoast SEO – odličan plugin koji vam ukazuje jeste li dobro optimizirali post
  8. Pisanje posta – post bi trebao sadržavati najmanje 300 riječi (Yoast SEO ispod posta će vam izbaciti sve informacije oko ovoga), a vaša ključna riječ koju zadate za taj post trebala bi se unutar posta pojaviti barem nekoliko puta, naravno, ukoliko je to moguće.
  9. Fotografije unutar posta – nebi trebale biti veće od 2 MB, uvijek ih smanjite kroz neki od programa poput Photoshopa (opcija Save for web), te ih možete staviti u dimenziju 1000*proporcionalno koliko ponudi. Samu fotografiju uvijek nazivajte npr. pita-od-visanja (koristeći -(minus) umjesto razmaka i bez č,š,ć,ž..), a u ALT-TEXT uvijek upisujte ono što je na fotografiji npr. pita od višanja (koristeći razmake i č,š,ć,ž..). Ovo radimo zbog google-a čiji algoritmi ne vide, već samo čitaju pa im tako “pokazujemo” što se nalazi na našim fotografijama.
  10. Kvaliteta fotografija – nisam toliko za slikanje mobitelom što se tiče fotografija za blog, no u današnje vrijeme ima jako puno dobrih mobitela koji mogu biti i više nego dobar početak, no fotoaparat je ipak fotoaparat.
  11. Društvene mreže – napravite accounte na onim društvenim mrežama koje i inače volite i koristite. Nema potrebe da budete na svim društvenim mrežama i da svojim čitateljima 4 puta pružite jedan te isti sadržaj budući da obično onaj tko vas prati na instagramu, prati vas i na facebooku pa nemojte prisvojiti naviku samo shareati sadržaj s instagrama na facebook. Ukoliko se ipak odlučite biti na svim društvenim mrežama, tada se barem potrudite uploadati različite slike ili različit opis kada komunicirate novi sadržaj na vašem blogu kako se nebiste ponavljali.

Kako pokrenuti blog Kreativni dio

  1. Vrijeme – pisanje i održavanje bloga oduzima puno vremena ukoliko sve mislite raditi kako treba. Jedan post se nekada stvara i do 8 sati. Netko će se uplašiti kada ovo pročita i odustat će pri samoj pomisli da nešto radi 8 sati za što možda nije plaćen, dok će biti vas nekoliko kojima će u toj rečenici zapeti za oko riječ ‘stvaranje’. Blog vam pruža mogućnost da nešto stvarate, da se nekako izrazite, da održavate dijete u sebi, da budete svoji.
    • Vrijeme provedeno na blogu – ideju za vaš post imate, sama ideja vam obično ne fali i ne oduzima vam vrijeme, vrijeme vam oduzima njena realizacija. Ukoliko se radi o receptu, trebate nabaviti namirnice, pripremiti jelo, fotografirati ga i pritom kalkulirati da je dan kako bi svijetlo bilo prirodno, pregledati fotografije, obraditi ih ili ako ih ne obrađujete trebate ih spremiti u manjoj rezoluciji za web. Zatim trebate napisati post, trebate napisati recept, oblikovati ga i pustiti ga online. Na blogu zapravo provodite vrijeme samo dok stvarate sadržaj.
    • Vrijeme provedeno na društvenim mrežama – Vi više niste kuhar, niti fotograf, niti pisac, niti informatičar, sada kreće vaša uloga community menager-a. Ovdje možete odlučiti biti dostupni 24/7 i odgovarati čim stignete ili si možete organizirati vrijeme i uzeti si 10 minuta u danu da odjednom odgovorite na sve pristigle komentare i upite. Znači u oba slučaja nema izgovora, svi imamo 10 minuta viška u danu.  Nakon objave na društvenim mrežama da je vaš post vani trebali biste biti uz telefon ili laptop, ne preporučam da zanemarite eventualne upite i reakcije na taj post, jer nije lijepo ignorirati ljude koji  vas prate i čitaju. Neka vaše objave imaju dušu, neka ne budu samo puko objavljivanje sadržaja.
    • Općenito vrijeme – Na blog ne trebate gledati kao na posao, napravili ste blog jer vas to ispunjava, pišete o onom što vas zanima i to vas veseli, ako vas sama pomisao da nešto morate pisati na blogu ili biti na društvenim mrežama grči tada odmah ugasite blog i krenite se baviti nečim drugim, jer ovo nije za vas. Blog je sreća, ne grč. Ovdje ne postoje izgovori nemam vremena, jer ako imate volje naći ćete i vremena, baš kako ga i ja nađem onda kada želim.
  2. Stvaranje plana i organizacija – ja osobno nemam plan za blog i kuham, pišem i fotografiram onda kada dobijem inspiraciju za to ili kada ulovim vrijeme. Mnogi imaju planove i 6.mjeseci unaprijed, zadaju si teme i prate to, ja bih se u ovom pogubila jer bih se stalno osjećala kao da nešto moram, no svatko će pronaći idealno rješenje za sebe. Također, mnogi si isplaniraju jedan dan u vikendu kada će napraviti 3-4 posta i pripremiti ih za objave u narednom periodu preko tjedna.
  3. Učestalo objavljivanje – objavljujte koliko god često možete. Sumnjam da postoje blogeri koji objavljuju nešto svaki dan. Većinom smo svi neki kreativci, ali ne toliki da bismo imali super postove i preporuke svaki dan, zato je dobar start 1-2 posta tjedno. Naravno da će se desiti da ćete nekada imati više, a nekada ni to nećete moći. Google voli sadržaj, google voli puno sadržaja, ukoliko želite iskakati na tražilicama, često objavljivanje i pisanje je nužno.
  4. Nećete se sviđati svima – dugo mi je trebalo da si ovo postavim u glavi i otkako jesam život je mnogo ljepši. Gledam po sebi, ni meni se ne sviđa sve što nude drugi blogeri, normalno je i da se ja ne sviđam svima. Normalno je i da vas netko unlajka jer i vi to radite s vremena na vrijeme, promjene vam se interesi.

Kako pokrenuti blog Zarada preko bloga i suradnje – što je bitno

  1. Strpljenje – nadam se da ne krećete pisati blog samo radi zarade, to nije dobar motivator, ljubav je odličan motivator i želja da svojim sadržajem nekome pomognete, držite se toga.
  2. Kvalitetan sadržaj – ukoliko ste originalni, svoji i imate kvalitetne fotografije tada ćete i iskočiti u moru blogova koji niču svaki dan. Ukoliko vas netko plati za vaš rad, on će stvoreni sadržaj iskorištavati i za svoje kanale, zbog toga taj sadržaj mora biti kvalitetan. Rijetko tko će vas platiti ukoliko za blog fotografirate mobitelom, jer on tada s tom fotografijom skoro pa ne može ništa. Tvrtke vaše fotografije mogu iskoristiti za printanje letaka, brošure, prezentacije, mogu ih otisnuti na svoj proizvod, raditi od njih plakate i slično. Kvaliteta je bitna.
  3. Broj followera i čitanost bloga – ovo je bitno, ali ne toliko. Najbitnije je da ih niste kupili, pritom mislim npr. ako ste organizirali darivanje i uvjetovali im da vas moraju lajkati, netko će vas lajkati samo zbog te nagrade ali ne i zbog toga što ga zanima vaš sadržaj (lovci na nagrade), neki će vas unlajkati odmah nakon darivanja, vi ćete si bezveze srušiti rank, a neki će ostati kao followeri samo što nikada neće ništa lajkati niti komentirati i opet niste ništa dobili. Pustite ljude da dođu sami ukoliko ih zanima sadržaj koji nudite.
  4. Budite poduzetni – ja imam puno ideja, mnogo njih nebi uspjela realizirati da se nisam nekoj firmi javila za suradnju. Nemojte čekati da vas netko otkrije, otkrijte se sami. Meni ovo nikako nije ispod časti, borite se za sebe i svoje čitatelje. Naravno da je bilo firmi koje mi nisu ni odgovorile na mail, ali je isto tako bilo i onih koje jesu. Netko će prepoznati vašu ideju, netko neće, nemojte odustati, ja nisam.
  5. Novac ili kompenzacije – oboje, barem kod mene. Puno suradnji je napravljeno i za kompenzaciju, npr. netko će jedan mikser dati meni, jedan ću podijeliti vama, odlična kompenzacija. No, naravno da će svaki bloger raditi po svojem nahođenju i kako njemu odgovara.

Nikako nemojte zaboraviti da postoji google i how to, sve što ne znajte pitajte njega! A i ja vam stojim na raspolaganju za pitanja, Sanja

Share this

Pin

7 komentara

  1. Draga Sanja, odličan članak i dobar vodič za sve one koji žele pokrenuti blog, ali i za one koji su nesigurni idu li u pravom smjeru. Kreativnost je u prvom planu u svemu što stvaramo, a ustrajanost je potrebna kako bi bez “grča” te kreacije oblikovali da bi bile zanimljive i uvijek nove. Bravo!!!

    • Ustrajnost je svakako bitna, mislim da općenito u životu <3 Ti si od početka s blogom u odličnom smjeru krenula, dok smo se mi neki tražili 🙂

  2. Adrijana Nesek

    Sanja oduševljena sam sa postom,Svaka čast!! 🙂

  3. Draga Sanja, odlican post i velika pomoc za sve koji se zele upustiti u bloganje! Slazem se u potpunosti sa svim sto si napisala! 🙂

  4. Mara

    Draga Sanja, super praktičan post. 👍👍👍 DA li možeš dati primer kako pitati za saradnju sa nekom firmom? Kako to funkcioniše? Ja vas reklamiram, ovde, kroz pripremu đakonija, a vi meni uzvratite u vidu sponzorstva? Da li to tako funkcioniše?

Leave a Comment